Zarządca infrastruktury zapowiada stosunkowo niewielką inwestycję, która ma przynieść znaczącą poprawę oferty kolei na trasie z Płocka do Sierpca. Pociągi pasażerskie już w przyszłym roku mają tam przyspieszyć do 120 km/godz. PLK rozważają też budowę nowej mijanki, która zwiększyłaby przepustowość odcinka.
W maju PKP PLK poinformowały, że
nie mają zagwarantowanego finansowania na zaplanowaną w okresie rządów PiS modernizację linii kolejowej 33 na odcinku Kutno – Płock – Sierpc. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak stwierdził wówczas, że stan trasy pomiędzy Kutnem a Płockiem już dziś jest dobry. Na dalszym fragmencie do Sierpca miały zaś zostać zrealizowane skromniejsze prace. Zapowiedział, że przedsięwzięcie dojdzie do skutku w roku 2027.
Mniejsze nakłady i wyraźne efekty
Inwestycja zostanie jednak przyspieszona. – W 2026 r. zaplanowaliśmy przeprowadzenie robót utrzymaniowo-naprawczych, których efektem będzie podniesienie maksymalnej prędkości na odcinku Płock-Trzepowo – Sierpc do 120 km/godz. – mówi Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dziś pociągi towarowe kursują tam nie szybciej niż 50, a pasażerskie – 70-80 km/godz. Wyższy limit obowiązuje dla pociągów obsługiwanych autobusami szynowymi.
– Zakres prac jest dopasowany do potrzeb przewozów, jakie planują przewoźnicy – zapewnia nasza rozmówczyni. MI twierdziło wcześniej, że duża modernizacja planowana przez poprzedni rząd jest przeskalowana w stosunku do spodziewanego wykorzystania trasy. PLK potwierdziły też słowa wiceministra o dobrym stanie technicznym linii 33 pomiędzy Płockiem a Kutnem.
Szansa na postulowaną przez KM mijankę
Przyspieszenie ruchu będzie oznaczać zwiększenie przepustowości odcinka z Płocka do Sierpca. Koleje Mazowieckie, które pozostają głównym przewoźnikiem pasażerskim na tej trasie, postulowały jednak także budowę nowej mijanki. Miałoby to ułatwić konstrukcję rozkładu jazdy. Być może pomysł ten doczeka się realizacji. – Analizujemy możliwość budowy stacji Gozdowo w ramach projektu „Zwiększenie przepustowości wybranych stacji kolejowych i posterunków ruchu” – potwierdziła przedstawicielka zarządcy infrastruktury.
Zadanie to znalazło się w Krajowym Programie Kolejowym, ale na razie spółka nie ogłasza przetargu na prace projektowe ani budowlane. – Będzie to możliwe po uzyskaniu finansowania – tłumaczy Anna Znajewska-Pawluk. Przypomina też, że na liście rezerwowej KPK wciąż znajduje się przedsięwzięcie zakładające pełną modernizację linii od Kutna do Sierpca. Cały czas nie zagwarantowano jednak środków na jej przeprowadzenie.